Amikor egy-egy igényesen elkészített infografikába, szófelhőbe botlunk, hajlamosak vagyunk azt hinni, hogy ez valami rettenet időigényes és bonyolult munkafolyamat eredménye. Pedig ez nem így van. Az interneten rengeteg szófelhőkészítő programot találhatunk, s mindenki megtalálhatja a maga kedvencét. Én a képen is látható szófelhőt a tagul.com segítségével készítettem el. Jó jó. De mire is lehet ezt használni?
Kezdjük is mindjárt a képen látható szófelhővel. A növényi sejt alkotóit felhasználva készült. A szavak pedig maguk is egy kis hajtást adnak ki. Ez a típusú feladat sokféle korosztállyal használható, de itt most elsődlegesen egy középiskolás biológia órára terveztem. A diákok 5-6 fős csoportokban azt a feladatot kapják, hogy a tagul segítségével készítsenek egy összefoglaló szófelhőt a növényekről, témazáró előtti összefoglalásként. Az egyes csapatok más-más altémát kapnak, például a növényi sejt alkotóit, a növényi hormonokat, a levél és szármódosulásokat. A feladatra minden csapat kap 20 percet, a produktumot pedig egy drive felületre kell nekik feltölteni. Minden csapat küld egy szóvivőt, aki bemutatja az ábrájukat, pl. miért ezt a formát, színt választották, hogy érezték magukat a feladat elkészítése közben.
Hasonlóan jól lehet a szófelhőt alkalmazni pl. az emberi hormonok tanításakor. Különösen jó, ha esetleg ember alakú templátot használunk, külön férfit és nőt, ahol az egyes nemekben intenzívebben termelődő hormonok nagyobb betűvel vannak kiemelve. Egy ilyen feladat, mivel valamivel időigényesebb a fenti növényesnél, szorgalminak, esetleg beadandónak feladható. Ha még érdekesebbé akarjuk tenni, akkor a fiúkkal a női, lányokkal a férfi verziót készíttessük el.
Még mindig az embernél és az emberi működésnél maradva, használhatunk szófelhőt az egyes szervekről tanultak összeszedésére. Ezeket a szófelhőket a szervek alakjára formázhatjuk, így a vizuális élmény még teljesebb. Szintén adhatjuk csoportmunkaként összefoglaló órán, de egyes leckék végén az osztállyal közösen is összegyűjthetjük, hogy milyen fogalmakat tanultunk. Esetleg érdemes lehet egy előtte-utána szófelhő készítése. Az új fogalmakat más színnel emelhetjük ki.
A már említett programban találkoztam egy újrahasznosítás emblémát használó templáttal. Ez különösen tetszett, mivel kiválóan alkalmas arra, hogy olyan szavakkal tűzdeljük tele, amik az újrahasznosításról, a fenntarthatóságról szólnak. Ezt a feladatot mindenképp csoportban adnám ki, mivel rengeteg a lehetséges válaszok száma, s érdekes lenne összehasonlítani az elkészült ábrákat. Mivel eléggé ismert témáról van szó, 15 percet adnék a csoportmunkára (egy csoportban maximum 5 ember). Ezt a feladatot némi tanári segítséggel akár általános iskolásokkal is meg lehet valósítani. Miután a csoportok elkészültek a szófelhőkkel, ki lehet őket nyomtatni, s elhelyezni az iskola különböző részein, hogy felhívják mások figyelmét is a környezetvédelem fontosságára.